woensdag 10 april 2019

LAW 2 - 13e etappe van Elst naar Grebbeberg

Zaterdag 6 april 2019

Vandaag zou het een lange dag worden omdat we deze etappe samen met de 14e etappe van Grebbeberg naar Ede zouden afleggen. Onze langste afstand in lopen, 32 km. Eigenlijk vertrokken we vrij laat van huis naar Ede waar we op het eindpunt bij Sportparkweg op de sport parkeerplaats onze auto neerzette. Vandaar liepen we naar bushalte Hoekelumse Brinkweg waar we met bus 86 naar Wageningen busstation gingen om 9:22u. Bij het busstation stapten we over op streekbus 50 die naar Utrecht ging langs Amerongen. In Amerongen was ons beginpunt van deze etappe waar we fris en fruitig rond 10:12u aan de route begonnen.

We liepen meteen het mooie vogelgebied Amerongse Bovenpolder in waar we verwelkomd werden door veel vogelgeluid waar we ook heel veel van konden spotten. Dit keer hadden we onze verrekijker niet meegenomen en al snel hadden we daar spijt van.
Desalniettemin genoten we van de wandelroute waar we graag nog een keer apart voor teruggaan om daar een dagje te vertoeven met een verrekijker.

Na een aantal kilometers staken we over richting de Utrechtse Heuvelrug naar de top van de Elsterberg en liepen deels langs het MTB pad waar we al snel diverse mtb-ers zagen klimmen. Het was een mooie afwisselende route door het bos. We liepen achter Elst langs en kwamen op een gegeven moment bij de oude tabaksplantages van Willem III waar Konikpaarden vrij liepen. Na het bos op de mtb-ers na geheel voor onszelf te hebben gehad kwamen we groepjes wandelaars tegemoet na de paarden. De SGWB (Stichting Gooise Wandelsport Bond) had zelf een wandelroute uitgezet. Tot aan Rhenen liepen de paden deels met ons gelijk in tegenovergestelde richting.

Toen we bij Kwintelooyen kwamen brak een zonnetje door wat meteen de temperaturen omhoog haalden. We zijn een keer eerder in Kwintelooyen geweest voor een trail clinic en het was heel mooi om hier voor de wandelgelegenheid te zijn. Een prachtig uitzicht op Veenendaal en de landerijen vanaf de heuvel. Vervolgens liepen we weer lang door het bos tot aan Rhenen. Vlak voor Rhenen op het eind van het bos was een Padvindershuisje waar we van de toilet gebruik konden maken.

Langs de Uiterwaarde na onze wandeling door het dorp gingen we op een bankje even genieten van de zon en de Lek. We hadden al van zo veel moois van deze route genoten omhoog en omlaag. Deze etappe kan niet anders dan de route met de meeste hoogtemeters. Uiteindelijk blijkt dat dan ook 256 hoogtemeters te zijn.

Langs de Lek liepen we door naar de Grebbeberg waar we via een trap op de berg kwamen. We liepen nog een een verrassen langs stuk op de berg tot aan de militaire begraafplaats waar het eindpunt was van deze etappe.

Bij het museum, waar je gratis in kan lopen, kon ik even een sanitaire stop maken. We waren over de helft van onze totale route.