donderdag 25 april 2019

LAW 2 - 17e etappe van Hoenderloo naar Loenen

Zondag 21 april 2019

Op eerste Paasdag stond deze etappe op ons programma. Dit weekend 1 etappe en niet eens zo'n heel lange, 17,7km, maar na 5 weekenden consequent wandelen vonden we dat niet erg omdat we zo ook wat meer thuis konden zijn. Het was een prachtweer weekend.
Omdat we onze auto konden verhuren via Snappcar gingen we dit keer met de trein en bus naar het startpunt wat achteraf niet eens zo oncomfortabel was. Om 8:25 fietsten we naar station Amersfoort vanuit Hoogland en namen de trein van 8:52 naar Apeldoorn. Daar stapten we over op bus 108 naar Hoenderloo.
Startpunt van de 17e etappe in Hoenderloo
Onze benen hadden er zin in. We liepen snel en zaten we op ons beste gemiddelde ondanks dat de eerste 3 km wat licht omhoog ging naar het hoogste punt van de gehele Lange Afstand Wandeling. Het hoogste punt is de Schenkenhul met 80 hoogtemeters.

De etappe voert voornamelijk door bos wat lekker was op de dag die nog warm zou worden. In de eerste paar km liepen we nog wel even over een mooi stukje open heide van de Schenkenhul wat een leuke afwisseling was en waar we de roodborsttapuit spotte. Een vogel die we op het gehele traject nog niet hebben waargenomen.

Boven op de Schenkenshul, het hoogste punt, 80hm
We passeerden de A50 en kwamen zo aan de kant van Beekbergen, Loenen.
A50
Op het bospad langs de A50 spotten we een vogel die we nog niet eerder hadden gezien, de appelvink. Ik dacht eerst een specht waar te nemen maar de staart was kort en zijn houding klopten niet hoe deze op de tak zat. Het kon geen specht zijn. Ook was hij te groot voor een vink en ondanks tegenlicht konden we zien dat het de appelvink was.

Niet veel verder kwamen we in de mooie omgeving van de Reeƫnberg waar we vlak er voor zowaar een ree zagen oversteken op ons pad, 30 meter voor ons. Op de heuvel had je een heel mooi uitzicht op een heide dal en daar besloten we op 12,5 km te gaan lunchen en te genieten van de rust en schoonheid. Met nog 5 km in het vooruitzicht waren we snel klaar.
Uitzicht vanaf het bankje op de Reeenberg
Lunchen op de Reeenberg

Vervolgens liepen we door richting de waterval van Loenen en voor we daar aankwamen hadden we nog een vlindertje op de foto gezet die we al de hele weg tegenkwamen. Het bleek later het groentje te zijn.
Het groentje
Even later liepen we het dorpje Loenen binnen en gelukkig hoefden we niet al te lang te wachten op de bus die maar 1 keer in het uur rijdt. Bus 43 gaat op zondag bij halte Leeuwenberg elk 12 over heel naar Apeldoorn.

Al met al weer een hele leuke etappe geheel door het bos. Het laatste voorlopig denken we.
Beek stromend naar de waterval van Loenen